Tuffa tider för fotbollsklubbarna

Just nu känns det som att hela världen är satt i något slags pausläge. Många företag har pausat eller dragit ner på sin verksamhet och i stort sett alla idrottsligor är avbrutna i väntan på ytterligare besked. Anledningen till detta kan det knappast finnas någon som har missat. Om någon mot all förmodan skulle ha missat det, beror det på den pandemi vi har drabbats av i form av coronaviruset.

Problem inom fotbollen

Självklart är idrotten endast sekundär i denna tid. Det viktigaste är att minska antalet smittade och antalet dödsfall, men den här artikeln kommer dock att handla om hur det påverkar idrotten och i synnerhet fotbollen. Coronavirusets framfart har nämligen enorma konsekvenser även på fotbollen och fotbollsklubbarna. I allmänhet tjänar en fotbollsspelare väldigt mycket pengar i jämförelse med en vanlig arbetare på ett företag. Det innebär stora lönekostnader för fotbollsklubbarna, samtidigt som man för närvarande inte har några intäkter. Ett exempel är Allsvenskan som skulle börja nu, men som har skjutits upp på obestämd tid. Detta innebär att klubbarna står där med sina spelare på dyra kontrakt och höga löner som måste betalas ut. De lönerna skulle ha betalats med pengar som klubbarna skulle ha fått in på biljettförsäljning, merförsäljning i kioskerna på arenan och souvenirförsäljning. Souvenirförsäljningen kan fortfarande ske via nätet, men de övriga intäkterna går förlorade. En del klubbar kan dock söka och jämföra företagslån för aktiebolag, för att hitta ett förmånligt lån och klara likviditeten under den värsta perioden.

Hjälp från fansen

Även om det inte kan motsvara intäkterna från fullsatta arenor, har fansen på många håll startat en hel del fina och innovativa initiativ för att hjälpa den klubb som ligger närmast hjärtat. Om man ser på hockeyn, som skulle vara mitt inne i sitt slutspel nu med fullsatta arenor och flera miljoner in på klubbarnas konton, är den istället slut för säsongen. Här har många fans dock köpt så kallade fiktiva biljetter till en kvartsfinal som aldrig kommer att spelas. Detta för att stötta sin förening ekonomiskt. Samma sak sker även inom fotbollen. Ett exempel på det är Helsingborgs IF som häromdagen spelade en internmatch inför tomma läktare på Olympia, men matchen sändes online. Det såldes flera tusen fiktiva biljetter och före detta spelare som Alejandro Bedoya och Jordan Larsson bidrog med att köpa flera tiotals biljetter för att stötta klubben.

Alla står enade

Det är verkligen fint att se hur alla står enade när det gäller allt som har med coronaviruset att göra, då man ser skolklasser som bygger visir och munskydd till vårdpersonal samt inom idrottslivet där folk stöttar sina drabbade klubbar. Solidaritet är viktigt, och just i detta läge är det viktigare än någonsin. I synnerhet när det faktiskt handlar om liv eller död för många. Förhoppningsvis är denna pandemi snart över och livet kan återgå till det normala utan att alltför många ska ha blivit drabbade.