Djurgårdens IF Fotbollförening

Djurgårdens IF Fotbollsförening är fotbollssektionen av Djurgårdens IF. Sektionen bildades redan 1899, vilket gör den till en av de äldsta sektionerna i föreningen. Djurgårdens IF är också en av de största fotbollsföreningarna i landet, då den har runt 130 000 medlemmar. Det stora antalet medlemmar kan bero på att Djurgården är en relativt framgångsrik klubb inom fotboll, då laget har spelat fler än 60 säsonger i Allsvenskan, och vunnit den sammanlagt sju gånger: år 1955, 1959, 1964, 1966, 2002, 2003 och 2005. Djurgårdens fotbollskarriär genom historien brukar delas in i tre olika storhetstider, som man säger inföll under 1910-talet, 1950-talet, 1960-talet och 2000-talet. Sammanlagt har laget vunnit SM-guld 11 gånger, och samtliga vinster sammanföll med dessa storhetstider. Dessutom har de vunnit Svenska cupen fyra gånger. Tiden får utvisa om det kommer att talas om ytterligare storhetstider för föreningen i framtiden.

1280px-Official_Djurgårdens_IF_away_and_home_jersey_2002-2003Precis som de flesta andra fotbollsklubbar har Djurgårdens fotbollslag en rad olika smeknamn. De två kanske mest kända är Järnkaminerna och Blåränderna, som båda har att göra med utseendet på Djurgårdens matchtröjor. Det första namnet, Järnkaminerna, kom till på 1950-talet. Det uppstod dels för att laget upplevdes spela mycket hård fotboll, dels för att lagets bortatröjor var randiga i mörkblått och rött, vilket gjorde att de liknade kaminer med glöd eller eld mellan gallren. Idag har laget istället randiga hemmatröjor, dock i mörkblått och ljusblått istället för rött, och de kallas därför Blåränderna. Om du tycker om Djurgårdens färger, och vill hitta kläder som passar till vardags i mörkblått, ljusblått eller rött, ska du gå in på Outletsverige.se. Där finns ett stort utbud av märkeskläder, och du kan bland annat köpa kläder från Gant på rea. Om du vill hämta inspiration inför dina köp kan du gå på fotbollsmatch på Tele2 Arena, som numera är Djurgårdens hemmaarena. Tidigare har laget haft sin hemvist på Stockholm Stadion, där Djurgården spelade sina hemmamatcher i hela 77 år, mellan 1936 och 2013.