Stryktipset

De som tycker om att satsa pengar på sport och tycker om fotboll har sannolikt spelat på Stryktipset åtminstone en gång, och spelar troligen till och med regelbundet. Stryktipset är den kanske mest populära formen av spel på fotboll, och att få 13 rätt på Stryktipset har blivit något av en prestigefråga. Spelet går ut på att man tippar 1, X eller 2 för 13 olika fotbollsmatcher, det vill säga man tippar huruvida matcherna kommer att sluta i hemmaseger, oavgjort eller bortaseger. Det är framförallt matcher i Sverige och England som ingår i Stryktipset. Stryktipset har ändrat form något sedan det introducerades, vilket bland annat syns på dess namn: det kommer sig av att man från början strök de matchresultat som man inte ville tippa på.

soccer-182994_960_720”Från början” betyder närmare bestämt på 1930-talet, då Stryktipset introducerades den 20 oktober år 1934. Formatet såg då något annorlunda ut, då man bara tippade på tolv matcher. Priset på den tiden var 25 öre per tippad rad. Den idag ”klassiska” formen med tretton matcher introducerades inte förrän år 1969. Det var också i och med detta som den högsta vinsten på Stryktipset började kallas för ”trettan”, vilket kom sig av att den tidigare hade hetat det mer logiska ”tolvan”. Priset har dock inte förändrats mycket genom åren, i alla fall med dagens mått mätt. Även om priset hade dubblats år 1975, innebar det med andra ord att det fortfarande bara kostade 50 öre per rad att spela.

Idag kan man fylla i Stryktipset dels genom en kupong hos ett spelombud, dels direkt på Svenska Spels hemsida. Numera kan man också rätta sin kupong online genom liverättning, vilket gör att man inte behöver gå utanför huset för att varken spela på Stryktipset eller för att få veta om man har vunnit eller inte. Är man ett fotbollsfan är det dock sannolikt att man tittat på alla matcherna, och därför redan vet om man hade rätt eller inte.