Viktig fotbollsutrustning

För att kunna spela fotboll måste man självklart ha en fotboll, och om man bara spelar med sina vänner räcker egentligen det – man kan till och med spela barfota, om man spelar på en mjuk gräsmatta. Om man spelar fotboll i ett lag med syfte att tävla gäller det dock att prestera på topp, och då måste man ha viss utrustning som både har syftet att förbättra prestationen och att skydda kroppen mot skador.

Den kanske viktigaste delen av en fotbollsspelares utrustning är fotbollsskorna. Skorna skyddar tårna och foten när man sparkar bollen, och förbättrar spelarens grepp på underlaget så att hen kan springa obehindrat. För att skorna ska fungera så optimalt som möjligt måste man dock välja rätt skor för rätt underlag. Det finns idag särskilda skor som är utformade för gräsmatta, för grusplan och för konstgräs. Professionella spelare har vanligtvis flera par skor, och väljer det som passar för dagen, men som mer junior spelare får man köpa sina fotbollsskor utifrån det underlag man spelar på mest.

En annan del av utrustningen, som endast har syftet att skydda, är benskydden. De placeras framtill på spelarens smalben, och ska täckas helt av spelarens strumpor. Det är av den anledningen som fotbollsstrumpor är extra långa – de ska kunna vikas ned över benskydden.1280px-CTR360_Maestri_II

Förutom detta är den enda utrustningen man ser på planen målvakternas handskar. Reglerna för fotboll säger annars att det enda spelarna ska ha på sig (utöver det som redan nämnts) är en tröja med ärmar och kortbyxor.

Något som är minst lika viktig som all denna utrustning är dock sammanhållningen i laget. Utan den spelar det ingen roll om alla spelare har den bästa utrustningen som går att köpa för pengar – laget kommer ändå inte att kunna spela bra. Därför är det viktigt att man som tränare och förälder arbetar för att skapa sammanhållning i laget, till exempel genom att ta spelarna på roliga aktiviteter som lasertag tillsammans. Då lär de inte bara känna varandra utanför fotbollsplanen, utan lär sig dessutom att kommunicera och tävla med varandra på ett vänskapligt sätt.