Vill ditt barn börja spela fotboll?

Fotbollen är mer än bara en träningsaktivitet. Den handlar om glädje, passion, laganda, sammanhållning, planering, kämparanda och den egna, personliga utvecklingen. Fotbollen är den mest spelade sporten i nästan varje land i hela världen, bland annat eftersom att den river barriärer mellan människor och överbygger språkliga och socioekonomiska gränser.

Om ditt barn vill börja spela fotboll är det viktigt att ni först diskuterar kring det så att hen förstår upplägg, schema, vad som krävs av hen med mera. Spelandet ska vara glädjefyllt men kommer också med ett visst ansvar.

Viktigt att tänka på
När ditt barn ska börja spela fotboll finns det några saker som är viktiga att tänka på. Du bör först och främst se till att ditt barn har fullgod utrustning. Fotbollsskor kommer i många olika varianter och prisklasser men det viktigaste är att skorna har särskilda dobbar om barnet ska spela på gräs eller grus. För inomhusspelning går dock vanliga gympaskor bra.

Football in green grass.

Annan utrustning som behövs är bland annat benskydd, strumpor, och utrustning som till exempel vattenflaskor och om barnet ska spela som målvakt krävs särskilda handskar och ibland vadderade målvaktsbyxor. Lär ditt barn att ta hand om sin utrustning, exempelvis att tvätta och smörja in fotbollsskorna efter varje träning så att de håller längre. Detta bidrar till en stark ansvarskänsla och respekt för sporten!

Som förälder ingår en hel del hämtning och skjutsning vid matcher och träningar, och man får förbereda sig på att det går åt mycket tid när man har en liten fotbollskille/tjej. Ett smart tips är att gå samman med andra föräldrar så att man kan turas om med detta.
Det finns stor konkurrens bland barn som vill prestera på högre nivåer inom fotbollen och det är viktigt att förmedla till ditt barn hur dessa gallringar och sorteringar ser ut och att de inte säger något om en människa som person. Fotboll ska vara glädjefyllt!